WSV Woudrichem Roeien

foto 1.JPG

Een beetje set back vandaag bij de bouw, ondanks de professionele input van Marcel. Gang 6 blijkt verkeerd gelijmd en uitgelijnd te zijn. Op de beperkte bouwinformatie, die ook niet aanwezig was bleef onduidelijkheid bestaan over het uitlijnen van die gang bij het verlijmen van de 3 stukken. Daarnaast blijkt nu dat het middenstuk verkeerd gefreesd is en dus niet past op de boot. Kortom een nieuw middenpaneel voor de gang moet voor zowel stuurboord als bakboord gezaagd worden uit een stuk plaat wat nog gekocht moet worden. Dit gaat zeker een week duren en dan het verlijmen van de gang waarna pas weer verder met wat we vanavond hadden moeten doen.

Woensdagavond is er goede voortgang gemaakt met de G&G2, Stuurboords en Bakboords-vierde gang werden voorbewerkt en aangebracht. Tevens werd de twee vijfde gangen alvast klaargemaakt. Het team bestond uit Arno, Stephan, Thijs, Aard, Martin, Kees, Jacy, Bart de Kock voor de fotos en Max. Een prima opkomst en naar schatting zal de boot bij deze voortgang over 24 weken van stapel lopen.

Voor de zomer hebben wij ons toegelegd op de afbouw van de Groot & Grut 1. Na de WK ging nog de nodige tijd in de verfijning en afwerking van deze boot zitten. In september is de bouwploeg weer compleet: Aart, Thijs, Martin, Max, Marco en Kees komen iedere woensdagavond om half acht naar de loods van Thijs om aan de Groot & Grut 2 te werken. Het spantenraam was al geplaatst. In één avond lijmen wij vier gangen (die uit drie delen bestaan) aan elkaar en plaatsen er twee op de romp. Als het zo doorgaat dan zitten alle gangen eind oktober op de spanten. Daarna zullen de voor- en achtersteven en de kielbalk volgen en kunnen wij met een beetje geluk begin november de romp draaien. Tegelijkertijd met de rompwerkzaamheden schaven wij vijf korte riemen van essenhout. Wij zijn benieuwd of je er lekker mee kunt roeien. Thijs heeft hout voor lange riemen (zo rond de 4.70m) besteld. Onze Schotse vrienden uit Ullapool mailden een uitstekende werktekening van hun holle gelijmde
spanen. Tim Viveen rekent na of wij deze riemen nog kunnen verbeteren. Als dat gedaan is gaan wij beginnen aan een nieuwe set "Woudrichemse spanen". Verder werken wij al aan het kleine spul zoals de zitbanken en het roer. Kees heeft een handvat voor op de de trailer van de Groot& Grut 1 gelast. Nu rest ons nog twee geleide rollers en een systeem om de trailer met behulp van een lier in en uit het water te kunnen halen.

 

Bouwpakket geleverd

Kees voerde de onderhandelingen met de Bootbouwer en uiteindelijk verscheen een tandemasser bij Maropol voor de deur. Een groot deel van het bouwpakket werd door Bert Reyntjes zelf naar Werkendam gebracht. Eerlijk gezegd viel het mij op het eerste gezicht wat tegen. Niet meer dan een bescheiden stapel plaatmateriaal en enkele lange balken.

Kees manoeuvreerde als of hij nooit anders gedaan had met de vorkheftruck de stapel vanaf de aanhangwagen de fabriek in. Het ontvangstcomité in de fabriekshal bestond verder uit Ron, Marjan, Aart en Martin. In de eerste hal had Ron een ruime plek ingeruimd als bouwplek. Na het laden met z'n allen de kantine in om verhalen te delen, de prachtige scheepsvergaderruimte van Ron te bewonderen (een must voor de liefhebber om eens te aanschouwen) en koffie te drinken.

Lees meer

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Onderdeel van WSV Woudrichem

www.wsv-woudrichem.nl