WSV Woudrichem Roeien

Bouwpakket geleverd

Kees voerde de onderhandelingen met de Bootbouwer en uiteindelijk verscheen een tandemasser bij Maropol voor de deur. Een groot deel van het bouwpakket werd door Bert Reyntjes zelf naar Werkendam gebracht. Eerlijk gezegd viel het mij op het eerste gezicht wat tegen. Niet meer dan een bescheiden stapel plaatmateriaal en enkele lange balken.

Kees manoeuvreerde als of hij nooit anders gedaan had met de vorkheftruck de stapel vanaf de aanhangwagen de fabriek in. Het ontvangstcomité in de fabriekshal bestond verder uit Ron, Marjan, Aart en Martin. In de eerste hal had Ron een ruime plek ingeruimd als bouwplek. Na het laden met z'n allen de kantine in om verhalen te delen, de prachtige scheepsvergaderruimte van Ron te bewonderen (een must voor de liefhebber om eens te aanschouwen) en koffie te drinken.

 

Start van de bouw

Wij besluiten om in januari 2012 'echt' van start te gaan. De eerste bijeenkomsten in december houden wij dan nog 'low profile' om daarmee grip te krijgen op het aangeleverde materiaal en om de werkplaats wat in te richten. In januari willen wij dan iedereen 'officieel' gaan uitnodigen om deel te nemen.

Woensdag zeven december staan Max, Martin, Marc om half acht klaar om van start te gaan. Aart heeft een sleutel van de werkplaats laten namaken, maar helaas blijkt die niet te passen. Eerst rijdt hij naar Almkerk voor een andere sleutel. Ron en Marjan blijken in Sleeuwijk te zijn en zij komen ons uiteindelijk uit de brand helpen en openen de zaak.

Wij beginnen met het uitpakken van de platen. In iedere plaat zijn de delen van de spanten en delen van de boot uitgefreesd. Plaat naar plaat wordt uitgepakt. De delen die bijelkaar horen tapen wij aan elkaar vast. Er is één set spanten (het raamwerk waarmee de boot straks zijn vorm gaat krijgen) voor de twee boten Groot en grut I en Groot en grut II. Nadat alles is uitgepakt en klaargezet is het 22.00 uur en zit de avond er op. Nog even wat napraten en dan naar huis.

De tweede woensdag is volle bak. Ook John, Kees, Brian, Jerom en Julian melden zich naast Marc en Aart. De delen van de spanten schroeven en lijmen zij tot één spant. In totaal zijn er tien spanten die zo samen de boot zullen vormgeven. Er wordt ook nog wat met de handfrees geoefend als voorbereiding voor het latere (grotere) werk. John van Helden verzorgde drie plastic bakken voor de opslag van gereedschap, lijmklemmen, lijm en kwasten. Na het opruimen is het om tien uur gedaan en gaat iedereen met een goed gevoel naar huis.

De derde woensdag besteedt de bouwploeg Kees, Max, Aart en Martin aan het opzetten van een spanten raamwerk. Als eerste zetten wij de spanten rechtop. Met voorgezaagde stroken worden zij rechtgehouden en klemgezet. Dan bouwen wij een tafel waar de spanten op komen te staan. Eerst een rechthoek van balken, die wij vervolgens op pootjes zetten. Deze pootjes schragen wij om te voorkomen dat het geheel naar links of rechts wegzakt. Als klap op de vuurpijl leggen wij de toekomstige kielbalk op het spantenraam. Het past! Om 10 uur ruimen wij op en praten nog wat na. Besloten wordt om ook in de week van oud en nieuw door te gaan en in de eerste week van het nieuwe jaar. Als de tijd het toelaat zouden wij in deze week ook een hele dag aan de slag kunnen gaan.

Twee rechterhanden

Het bouwen van de St. Ayles is vooral nauwkeurig werken. Je hoeft niet over twee rechterhanden te beschikken om mee te doen. Het is een bouwpakket waarbij vrijwel alle delen door een machine keurig zijn uitgezaagd. Toch is het nog wel een uitdaging om deze roeisloepen te bouwen. Veel delen zoals de steven,het boeisel, de roeispanen, de roeibanken en het roer moeten wij zelf maken. Aart van Beem heeft in zijn leven vele schepen (hij heeft officieel veertig ontwerpen op zijn naam staan) ontworpen en er ook meerdere in hout en staal gebouwd. Aart is met al zijn ervaring de bouwmeester en supervisor van dit project. Iedereen die het leuk vindt om wat met zijn handen (en hersens) te doen is van harte welkom. Het is wel belangrijk dat wij weten hoeveel mensen er iedere woensdag zijn omdat Aart dan het werk goed kan plannen. Wij hebben twee bouwpakketten gekocht zodat er straks twee sloepen zijn die tegen elkaar kunnen roeien. Er is dus werk genoeg.

In een hal te Werkendam

Wij bouwen de boten bij Maropol. Een bedrijf dat zich bezighoudt met kunststoftoepassingen. Er is een kantoor, grote kantine en twee bedrijfshallen. In de eerste hal die vastzit aan de kantine hebben wij een mooie ruimte toegewezen gekregen om aan de twee sloepen te werken. Het bedrijf is gevestigd in de Velsenstraat 2 in Werkendam.

Woensdagavond

Op de woensdagavond van half acht tot tien is op dit moment de vaste bouwavond. Als er meer mensen geïnteresseerd zijn om mee te helpen breiden wij het aantal avonden uit naar twee. De planning is om deze winter het grootste deel van het werk aan de rompen te doen. Alle details invullen zal meer tijd vergen. Dat zal dan op de WSV-werf in Woudrichem gebeuren in het voorjaar en in de zomer. Wij willen tegen die tijd één sloep vaarklaar hebben. Mocht het noodzakelijk zijn dan gaan met de andere sloep in de volgende winter weer de hal in.

Het kost wat meer tijd


Na een vliegende start blijkt al vrij snel dat de bouw meer tijd vergt dan we in eerste instantie bedacht hadden. Het vele koffiedrinken en discussieren helpt daarbij niet echt en zo gaat de lente in de zomer naar de herfst van 2012 wanneer we hoog bezoek ontvangen in de bedrijfshal van Maropol in Werkendam. Onze schotse vrienden uit Ullapool brengen een bezoek en inspecteren de boot in aanbouw. Hierbij wordt het een en ander aan informatie uitgewisseld met name op het gebied van
maatvoering.

 

We gaan naar Giessen

De bouw van de eerste Skiff vordert gestaag en na de verplaatsing van Maropol in Werkendam naar de loods van Thijs Havelaar in Giessen wordt er weer druk getimmerd, geschuurd, gezaagd en gepolyesterd. Er blijft op de woensdag avond altijd veel tijd over voor discussie over maatvoering, kleurstelling en andere zaken van belang voor de creatie van onze nieuwe aanwinsten. Weloverwogen zullen we hiermee over slechts 3 maanden in Ullapool toch wel het achterste van onze tong moeten laten zien en de eer van het continent moeten verdedigen in het officiele wereldkampioenschap roeien in de St Ayeles Skiff. We zijn dan ook de enige kandidaten van het continent die hieraan meedoen en om het wereldse karakter te benadrukken komen er teams uit onder meer Tasmanie, de Verenigde Staten en Canada.

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Onderdeel van WSV Woudrichem

www.wsv-woudrichem.nl