WSV Woudrichem Roeien

In ons zoeken naar de perfecte roeiriem hebben we contact met Tim Viveen, student aan de TUDelft, (oud)Woerkumer en fervent zeezeiler. Hij heeft op basis van wat basis gegevens het volgende op de mail gezet als voorlopige overwegingen met betrekking tot de te verwachten snelheid van deze romp en de daarbij te leveren krachten door de roeiers. Hij schrijft:
 
'Ik heb even snel wat ruwe berekeningen uit de mouw geschud. De Design Water length (DWL) is volgens de tekening 5,81 meter. Voor gewicht heb ik 155kg romp plus 5* 80 kg aangenomen, Totaal 550 kg.
De rompsnelheid is te berekenen(let op dit is een eerste indicatie welk de echte romp snelheid aardig benadert door het invullen van heet volgende formuletje.
Inline afbeelding 2

Vs= Velocity ship

G=Gravitational acceloration (9,81m/s) is de valversnelling gemiddeld op aarde.

Lwl= Length water line (m)

 

Hierbij gelijk even een grafiekje waarin de snelheid ten opzichte van de maximale snelheid van de skiff is afgezet.

Kun je de mannen binnenkort even aansporen door met procenten te schreeuwen;)!

voor de duidelijkheid een knoop staat gelijk aan 1.852Km/h

Even op een rij

 

Hullspeed:

Knots, 5.9

Miles/h 6,73

Kilometers/h 10,83

meters/sec 3.01

Inline afbeelding 3

Doordat we te maken hebben met een hele lichte boot moeten we ook nog iets genaamd de light displacement hullspeed (Gerr's DL Ratio) bekijken. 
Volgende formuletje benaderd de rompsnelheid ten gevolge van een bepaald gewicht, en ja, 50 kilo maakt veel verschil op de lichte skiff! De maximum snelheid die hier uit voortkomt zul je nooit roeiend halen maar daar kom ik later op terug. De snelheid die je roeiend kunt halen word namelijk wel degelijk beïnvloed door het toegevoegde gewicht.

DLR ofwel de DL ratio (displacement tegen lengte ratio) berkend met de volgende formule:

Inline afbeelding 11

Lb = 1 pond = 0,4536 kg

Ft = 1 voet = 0,3048 m

 

 

De DLR ratio zet je af tegen een standaard grafiek

 

De SL ratio bepaal je alsvolgt.

 Inline afbeelding 4

Displ T= Waterverplaatsing in ton 1024 (Engelse tonnen)

Lwl= Length water line (m)

Ik heb hier een paar grafieken met een 50 kg stapgrootte
650 kg totaal gewicht = 500 kg bemanningsgewicht, 100 kg/pp 
 Inline afbeelding 5
600 kg totaal gewicht = 450 kg bemanningsgewicht 90 kg/pp 
Inline afbeelding 6
550 kg totaal gewicht = 400kg bemanningsgewicht 80 kg/pp 
Inline afbeelding 7
500 kg totaal gewicht = 350kg bemanningsgewicht 70 kg/pp 
Inline afbeelding 8
Zoals ik al vertelde kun je de max hull speed nooit halen op mankracht,
de grafiek hier onder illustreert dat duidelijk. De formule om de benodigde kracht te benaderen is als volgt.
Inline afbeelding 13

SHP = benodigd vermogen

Lwl = lengte waterlijn(ft)

Displ = waterverplaatsing in pond

Lwl = lengte waterlijn in ft.

Inline afbeelding 9
Dit haal je natuurlijk nooit, spierballen zijn vast heel groot maar 463.6pk trekken...;)
afijn, zoals je ziet is de curve stijgend. 
wanneer we lagere snelheden invullen komen we in realistische gebieden terecht.
Wanneer we bijvoorbeeld onder de eerder bepaalde rompsnelheid gaan zitten zeg 5 knopen of 9,26 kmh
komen we uit op een vermogen van 1,48hp (horsepower)
wat overeenkomt met 112.57 kg per meter aan benodigde voortstuwende energie.
waneer het totaalgewicht van de boot en bemanning 500 kg zou zijn kom je uit op een benodigd vermogen van 1,34hp
wat overeenkomt met 101.97 kg per meter aan benodigde voortstuwende energie.
Inline afbeelding 14
waneer het totaalgewicht van de boot en bemanning 650 kg zou zijn kom je uit op een benodigd vermogen van 1,74hp
wat overeenkomt met 132.35 kg per meter aan benodigde voortstuwende energie.
Inline afbeelding 15
Je ziet dus dat de 5 knopen een relatief hoger percentage word van de maximale hullspeed, en zoals eerder verteld een verband bestaat tussen de maximale hulspeed en de snelheid die je kunt roeien, '' je kan maar een bepaalde hoeveelheid energie leveren'' de enige overgebleven variabel word dus je snelheid. Logisch gevolg, lichte boot + bemanning is minder weerstand en dus een hogere snelheid. Kunst is dus een balans te vinden tussen maximale kracht van de bemanning en minimaal gewicht.
Meer kan ik nu even niet doen gezien ik geen gedetailleerde rompvorm heb :)
bovenstaande is benadering tot stand gekomen met formules gebaseerd op populatie onderzoek( vergelijkingsschepen) en aannames. Afwijking ligt tussen de 10 en 20 %, gelukkig is de afwijking consistent en zijn de gegevens ten opzichte van elkaar te beoordelen!
Groeten, Tim'

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Onderdeel van WSV Woudrichem

www.wsv-woudrichem.nl