WSV Woudrichem Roeien

Brabants Dagblad

Caledonian Mercury

Dag 7

Zaterdag 13 juli, is de dag voor de snelle heren en dames die onafhankelijk van leeftijd met elkaar kunnen strijden. De snelle teams van eerder in de week: Coigach, Anstruther en Ullapool zijn ook nu weer favoriet en ons doel is om de finale te halen met ons mannen team. De voorbereiding van Jeroen, Arno, Martin en Max bestaat uit wat zenuwachtig prepareren van de boot en voor de stuur wordt Marco gevraagd die nog niet eerder in actie is geweest. De start van de race uit baan 12 verloopt redelijk en we liggen halverwege de race op een 10de plaats, bij de keerboei halen we zelfs 3 boten in en hebben een nipte voorsprong op die boten op een 7de plaats Deze wordt niet meer afgestaan tijdens de tweede kilometer en we lopen zelfs uit op onze directe tegenstander uit Newhaven waar we met zeker een bootlengte verschil van winnen. Hiermee plaatsen we ons voor de finale en we zijn euforisch over de uitslag. Het team aan de wal heeft alles goed kunnen volgen en onthaalt ons met geschreeuw van vreugde. Ondertussen heeft Leo zich uitgeleend aan de boot uit Stornoway, de Madadh Ruadh, ofwel Rode Vos. Deze boot die bemanning mist en een kleine club mensen op het Isle of Lewis heeft om met haar te varen, is bekend binnen de skiffies als een langzame boot die moeilijk en zwaar te roeien is. Zij worden uiteindelijk 10de te laag om naar de finale te gaan.

Lees meer...

Dag 6 

Vrijdag 12 juli staat het programma in het teken van de veertig plussers met de klasse voor de mannen, vrouwen en gemengd. Voor heat 2 wordt de boot gevuld met Erik, Jeroen, Max en Kees en als stuurman wordt Wout gevraagd. De start vanuit lane 6 verloopt slecht en we komen al gelijk op een bootlengte of 3 op een kopgroep te liggen en blijven in de achterhoede hangen om tegen een behoorlijke tegenwind naar de keerboei te roeien. Een aantal maal is er een misslag vanwege de golfslag, maar de achterstand wordt goedgemaakt tot een 8ste plaats bij het keerpunt. De draai wordt te vroeg ingezet waardoor de boei aan de verkeerde kant van de boot beland en aldus niet gerond wordt. De boot komt stil te liggen en tegen de tijd dat we ons herpakken en de draai afmaken om snelheid te maken zijn er al 3 plaatsen verloren gegaan. De laatste kilometer is zwaar door de golfslag en de wetenschap dat we de finale al missen en we eindigen op een 8ste plaats op 13.09 min net buiten de plaatsing voor de finale.

Lees meer...

Dag 4

 

De dag begint met een briefing over de eerste wedstrijd. Het vindt plaats in de roeierstent op het kiezelstrand. Wij krijgen een uitleg over de afstand ongeveer zeven kilometer, de ' safety rules' en de start en finish. De route is simpel; vanaf het strand stuurboord uit, dan richting zee, bij de vuurtoren weer stuurboord uit en dat het eindpunt op het strand. Er is een rotsblok op de route, net voor de vuurtoren. Dat is het enig punt dat je moet zien te vermijden volgens de wedstrijdleiding. Klinkt mij logisch. Uiteindelijk is het dan zover wij gaan, na een lange voorbereiding roeien op de Schotse wateren. Michiel stuurt, Max, Martin, Arno en Marijn bemannen de sloep. Eerst de mannen tegen de wind in naar het strand. De bedoeling is dat een damesteam de skiff met een windje in de rug terugroeit. Wij vertrekken van het strand en liggen even later voor een hele lange startlijn. Via de marifoon moeten wij een startsein krijgen. Al vanaf het begin splitst de groep zich in tweeen. Wij beginnen bescheiden. Niet direct de koppositie nemen. Groot en grut uit Woudrichem ligt in vierde positie. Het roeien is pittig. De wind is pal tegen, de boot klimt omhoog in een golf en vertraagt. Het is moeilijk om dan de vaart erin te houden. Wij zoeken meer de kust op om wat te schuilen voor de wind. Het blijkt niet echt te lukken.

Lees meer...

Dag 5

 

Om negen uur in de ochtend schrijven Max en ik het eerste Woudrichemse team in voor de wedstrijd van vandaag. Deze dag starten de officiele wereldkampioenwedstrijden in heel veel , namelijk 19 categorieen. Om 10 uur begint het met jeugd onder 17, dan mannen boven vijftig. Wij mogen hier aan meedoen! Thijs, Martin, Michiel en Kees Groeneveld zijn de vijftig gepasseerd en mogen het dus gaan doen. In de eerste heat doen er zes skiffs mee. De tweede heat telt negen deelnemers. In totaal biedt de start plaats aan elf schepen en vandaar dus twee heats. We liggen in de tweede op een lijn, waarbij de stuurman die finish / start lijn vasthoudt. Bij de start moet het achterschip de startlijn passeren. Het is prachtig weer, weinig wind en een stralend zonnetje. Er is veel publiek op het strand. Toeristen, deelnemers en de bevolking van Ullapool staan te kijken. Het parcours biedt veel ruimte om te juichem. De eerste 400 honderd meter roeien de boten langs het strand, dan steken zij het Schotse Loch over, aan het einde draaien zij om een boei en racen terug. Om uiteindelijk weer langs het strand te eindigen waar iedereen dan voor de laatste meters hen kan aanmoedigen. De eerste kilometer gaat nog redelijk gelijk op. Bij de draai vindt er een scheiding plaats. Vijf skiffs zijn duidelijk sneller dan de rest. De winnaar arriveert in 12:22 minuten. Wij komen, in de voor ons knappe tijd van 13:02 aan. Bij het oefenen in Woudrichem was onze snelste tijd immer 12.57 en toen onder ideale omstandigheden van een vlak watertje en nauwelijks wind. In Ullapool staat er tijdens de wedstrijden een ebstroom en een stuk met redelijke golven van opzij. De snelste tijd in de andere groep is erg sterk namelijk 11:37. Om dat te halen moeten wij wel meer gaan oefenen. Maar wij zitten in deze categorie wel in de finale van aanstaande donderdag!

Lees meer...

dag 3

In de ochtend wekt zacht gepraat en gerinkel van haringen ons. Even gluren door de tentopening en zo waar zie ik Kees en Max die het Holland Huis aan het opbouwen zijn. Fijn dat zij het gehaald hebben. Hoe was het hun de vorige dag vergaan? Om negen uur s' avonds zou de weegplaats sluiten (met beide heren achter het hek!). Volgens de routeplanner arriveerde Thijs om half tien. De politie was uiteindelijk zo vriendelijk om tot die tijd te wachten. Alle lading werd herschikt, omgeladen en opnieuw gestouwd. En dan natuurlijk " gaan met die banaan". Niet echter volgens onze bobbies die alles wilden wegen. De voordruk, de achterdruk, de tussenbelasting, het gewicht van de chaffeurs en ga zo maar door. En dan na veel vijven en zessen mogen de Ullapoolgangers weer de autosnelweg op. Het wordt voor hen een zware tocht. Thijs en Marijn krijgen immers 1000 km voor hun kiezen. Maar ook Kees en Max moeten hun ogen zien open te houden. Af en toe dreigt de slaap hen te overvallen maar om half vijf in de ochtend arriveren de heren op de camping en beginnen met het opbouwen.

Lees meer...

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Onderdeel van WSV Woudrichem

www.wsv-woudrichem.nl