WSV Woudrichem Roeien

Loch Broom, Ullapool 2013

 

Hierna is het de beurt aan de vrouwen en de inde haast opgetrommelde dames uit Essex vullen de boot aan met Ciska en Anneke die zich door Wout laten sturen. Vanuit een ongelukkige 14 startpositie blijft het een achterhoede gevecht en halen helaas maar een laatste plaats in het veld van sterke dames, waarmee een plaats in de finale verspeeld wordt.

De boot wordt nu voorbereid voor het koningsnummer waarmee de dag wordt afgesloten. Nadat eerder op de dag de boot al is gewogen en een leeggewicht van 188 kg wordt gevonden. Gaan we nu over tot het strippen van de boot tot het meest essentiele. De vlonders gaan eruit wat een forse gewichtsbesparing oplevert. Er worden nieuwe voetsteunen gemaakt door het team uit Woudrichem en Wout, Michiel, Marijn, Erik, Stef en Marco prepareren de boot tot het uiterste met behulp van een aantal pallets en gereedschap van Thijs. Bij naweging blijkt de boot nog slechts 145 kg te wegen. Dit gaat een verschil opleveren bij de race.

Om 1530 is het dan zover en liggen we in baan 12 klaar voor de start. Weer ligt de startlijn in een bocht getrokken door de bootjes met een voordeel voor hen in baan 4 tot 9 van wel een bootlengte of 2. Het waait fors en er komen hier en daar wat schuimkoppen op het water. er is een golfslag die van stuurboord op de boot inwerkt. Bij het stilliggen moet Jeroen voortdurend peddelen om de boot op koers te houden. Dan volgt zonder de vooraankondeging op de VHF gehoord te hebben de start. We zijn snel weg met het verminderde gewicht en bevinden ons gelijk op plaats 9. Er ontstaat een gevecht tussen de laatste 5 boten uit het veld gevormd door hen in baan 9 tot 14 en Wout, die ditmaal als stuurman gekozen is stuurt naast onze directe tegenstander, de boot van de Royal West Scotland Amateur Boating Club om aldus in de luwte van de wind te blijven. We naderen het keerpunt op een 11de positie maar net achter de boot naast ons. We maken een goede draai en liggen zowaar gelijk op de boot van de RWSABC alsook die van Cockenzie. Ook ditmaal stuurt Wout de boot pal naast de buren en maakt de afstand zo klein mogelijk. Hierbij lijken we uit de baan te raken en dreigt er bij tijd en wijle een aanvaringskoers te ontstaan. Nochtans protesteert niemand. De Umpire boot vaart achter dit groepje en heeft hierop een goed overzicht, maar nog voor er schade ontstaat wijken de boten alweer voor een gunstiger koers. In de laatste 500m hebben we een halve bootlengte op RWSABS en de boot uit Dunbar ligt daar nog wat achter. We naderen de finish en onze voorsprong is niet in gevaar geweest, waarbij we zelfs nog iets over hebben voor een eindsprint. We houden onze startboei aan stuurboord en krijgen de toeter. De boot van RWSABC komt direct achter ons en vaart gevaarlijk dicht aan bakboord door dezelfde opening en finisht direct daarna. De Black Agnes van Dunbar eindigt op 13 en  Cockenzie op de 14de plaats. RWSABC tekenen direct protest aan, er wordt wat heen en weer geroepen en de VHF wordt erbij gehaald voor een officieel protest. Na afloop hoor ik van de Umpire dat na een tiental minuten met de crew van de RWSABC gesproken te hebben zij toegaven dat een andere koers van ons hun de winst niet had gegeven. We eindigen aldus op een 11de plaats en zijn blij, voldaan en dodelijk vermoeid van de inspanning. Over en weer feliciteren de boten elkaar.

 

 Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 Onderdeel van WSV Woudrichem

www.wsv-woudrichem.nl